Nieuwe rapportagevoorwaarden Nederlandse licentie bekendgemaakt

De Kansspelautoriteit heeft aan (toekomstige) licentiehouders nieuwe regels bekendgemaakt over de rapportagevoorwaarden. Zo zijn licentiehouders vanaf 1 oktober verplicht om alle serieuze incidenten binnen 72 uur aan de KSA te rapporteren als deze incidenten vertrouwen in de sector zouden schaden. Deze rapportageplicht komt bovenop de bestaande rapportageplichten. 

Zulke incidenten kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met aanbieders van betaalmogelijkheden en beheerders van databases. In de praktijk zal het dan vooral gaan om een gegevenslek, fraude of het ontdekken van een fout in de algoritmes die eerlijke spellen garanderen. 

Document ondertekenen

Inhoud van het rapport

Het rapport bestaat uit een opsomming van alle feiten en omstandigheden rondom het incident en inmiddels getroffen of geplande maatregelen. Ook moet een plan van aanpak worden ingediend om herhaling te voorkomen. Wat de consequenties zijn voor het overschrijden van de periode van 72 uur, is niet bekend.

Verplichte rapportage

Deze rapportage komt bovenop de jaarlijkse en kwartaalreportages die al in de licentie zijn ingepland. In die rapportages zorgen casino’s dat de KSA op de hoogte is van het aantal klanten, omzet, de bonussen die verstrekt zijn en het geld dat is uitgegeven aan marketing en reclame.

In de Nederlandse licentie wordt echter bijzonder veel aandacht besteed aan verslavingspreventie. Zo moet er ieder jaar een overzicht worden ingediend van het verslavingspreventiebeleid (en de uitvoering ervan). Ieder kwartaal moet zelfs worden aangegeven hoeveel spelers zijn aangesproken op hun spelgedrag, op welke wijze en hoe de eigen procedures gevolgd worden.

De eerste kwartaalreportages worden aan het einde van 2021 verwacht; het is te hopen dat zich tussentijds geen 72-uurs-reportages hebben voorgedaan.