Cyberaanval treft MGM Resorts

12 sep 2023

Laatst bijgewerkt: 1 jaar geleden

Het Amerikaanse MGM Resorts ervaart aanzienlijke problemen als gevolg van een cyberaanval. Deze hack heeft zowel de reserveringssystemen als casino-activiteiten getroffen, waardoor klanten en bezoekers over de hele linie verstoringen ondervinden.

Aard van de aanval

MGM Resorts werd zondagavond het doelwit van een cyberaanval door onbekende criminelen. Bijna alle digitale systemen van het bedrijf zijn door deze hack getroffen. Websites van prominente Las Vegas-casino’s zoals het Bellagio, de MGM Grand, Aria, en Luxor zijn vaak offline of tonen slechts een tijdelijke melding. De hoofdwebsite van het bedrijf, MGMresorts.com, toont momenteel een overzichtspagina met contactinformatie voor reserveringen vanwege het uitgeschakelde reserveringssysteem.

Impact in Casino’s

Niet alleen de online platformen van MGM worden getroffen, maar ook de daadwerkelijke fysieke casino-activiteiten ervaren problemen. Pinautomaten en billbreakers functioneren niet. Verslagen van ooggetuigen op X, voorheen bekend als Twitter, geven aan dat de gokmachines alleen contant geld accepteren en geen vouchers. Gasten die in de casino-hotels verblijven, ondervinden problemen bij het in- en uitchecken en kunnen niet betalen met hun creditcards of diensten op hun kamerrekening laten zetten.

Officiële reactie van MGM

Brian Ahern, de executive director of communications van MGM Resorts, gaf een verklaring uit waarin hij het publiek informeerde over de omvang van de aanval en de respons van het bedrijf. Het meest opvallende detail was dat Ahern deze communicatie via zijn persoonlijke Gmail moest sturen, wat wijst op de diepte van de storing die het bedrijf ervaart.

Buiten Las Vegas

De storing beperkt zich niet tot Las Vegas. Andere MGM-vestigingen in steden zoals Atlantic City, Detroit en New York City zijn ook getroffen. Er lijkt echter geen verstoring te zijn in MGM-casino’s in Macau en de BetMGM-app en -website.

Vorige aanval

Dit is niet de eerste keer dat MGM Resorts te maken heeft met cyberbeveiligingsproblemen. In 2019 werd de persoonlijke informatie van 30 miljoen gasten gestolen en later gelekt via Telegram.