Holland Casino in de lift, maar nog niet op het oude niveau qua groei
26 sep 2023
Holland Casino heeft de cijfers van het eerste halfjaar van 2023 bekend gemaakt. Het bedrijf ziet de omzet verder herstellen. In de eerste zes maanden van dit jaar steeg de omzet met 51,9 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode in 2022. In totaal komt dit neer op een omzet van 405,3 miljoen euro. Het casino is echter nog lang niet uit het dal en zit nog niet op het oude niveau qua omzet van voor corona. De hoge kosten is één van de heikele punten die op het resultaat drukt en de verwachting is dat dit de komende jaren blijft.
Stijgende lijn in de omzet en het aantal bezoekers
Een belangrijke constatering is dat ondanks de stijgende lijn in het aantal bezoekers en de omzet, dit nog altijd een flink stuk lager ligt dan voor corona. In het eerste halfjaar bezochten zo’n 2,5 miljoen mensen het casino. Dat jaar ervoor was dat 1,8 miljoen. De gemiddelde uitgaven van de gasten per bezoek ligt dit jaar wel iets lager, namelijk op 138 euro. Het jaar ervoor was dit tien euro meer. Opvallend is dat het bedrag wat per bezoek wordt uitgegeven door gasten, wel een stuk hoger ligt dan voor corona tijd. Toen lagen de uitgaven namelijk op 117 euro gemiddeld per bezoek.
Hogere kosten
Daarbij komen de hoge kosten, deze zijn wel onder controle volgens het casino. Door de inflatie, hoge energieprijzen en krapte op de arbeidsmarkt drukken de kosten echter wel flink op het resultaat. Een andere kostenpost is de door corona ontstane belastingschuld, die moet worden terugbetaald. Daarbij komen de uitgestelde investeringen die nog worden doorgevoerd, hetgeen een extra beslag legt op de liquiditeit van het bedrijf.
Omzet Holland Casino Online daalt met een derde
Een opvallende daler in de omzet van Holland Casino is de online omgeving. Hier heeft het casino het lastig door meer concurrentie en maatschappelijke keuzes. De omzet loopt met een derde terug van 82,7 miljoen naar 57,2 miljoen.
Reacties CEO en CFO
Op de resultaten heeft de CEO van Holland Casino, Petra de Ruiter, het volgende te zeggen:
“We zijn blij dat gasten ons weer steeds beter weten te vinden. Tegelijk hebben nog niet alle bezoekers hun weg teruggevonden. Nu onze operatie weer steeds beter op orde komt en we veel nieuwe medewerkers hebben aangetrokken, kunnen we ook ons complete spectrum aan spelen weer aanbieden. We verwachten dat het ingezette herstel verder doorzet. Daarvoor hebben we nu een goede basis om vol positieve energie te werken aan nieuwe plannen. Al onze collega’s verdienen voor die prestatie een heel grote pluim.”
Ook de CFO, Ruud Bergervoet, komt met een reacite:
“Ik ben tevreden met hoe we ervoor staan als Holland Casino. Toch kunnen we niet rustig achterover leunen. Er blijven wel flinke uitdagingen voor de nabije toekomst. De kostenstijgingen zullen de komende jaren ons resultaat blijven drukken, terwijl we bovendien onze corona belastingschuld zullen moeten aflossen. Tegelijk moeten we ook onze investeringen op peil houden om relevant te blijven voor onze gasten. Daarom zullen we continu de juiste balans moeten bewaken tussen een gezonde financiële positie en investeringen in de toekomst.”
Meer preventiegesprekken in zowel vestigingen als online
Een ander opvallende punt uit de resultaten van Holland Casino is de toename van de preventiegesprekken met gasten. De stijging heeft betrekking op zowel de fysieke vestingen als het online casino. De extra gesprekken lijken volgens het casino het effect van effectieve maatregelen om mogelijke probleemgokkers sneller op te sporen. Hierbij maakt het casino gebruikt van de nieuwste technieken zoals de inzet van AI-model.