Wielrenners van TDT-Unibet vragen om aandacht voor hartproblemen
09 feb 2024
Diverse wielrenners slaan alarm over toenemende hartproblemen binnen de wielerwereld. Recentelijk zijn er meerdere incidenten gemeld, waardoor renners van wielerploeg TDT-Unibet nu actie willen ondernemen. Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel, samen met Unibet, de hoofdsponsor van hun team, hebben gezamenlijk gevraagd om de ontwikkeling van een online tool en een aangepast tenue. Hiermee willen ze aandacht vragen voor de groeiende zorg omtrent hartproblemen in de wielersport.
In acht stappen kan een leven gered worden
Via followyourheart.tourdetietema.nl zal een gratis AR-experience aangeboden worden door Tour de Tietema en Unibet. Bas, Devin en Josse zullen daarin digitale versies aanbieden die gebruikers leren hoe iemand in acht stappen een persoon met hartproblemen kan reanimeren en daarmee dus een leven gered kan worden. De drie oprichters van TDT hebben nu de handen ineengeslagen om meer bewustzijn te creëren rondom dit thema. Ze hopen daarmee het overlevingspercentage te verhogen.
Tour of Antalya 8 februari van start
Vandaag, op 8 februari, zal de wielerploeg TDT-Unibet met een speciaal tenue gaan rijden tijdens de Tour of Antalya. Op de borst van dit tenue staat in grote letters ‘Follow your Heart’ geschreven en op de mouw zijn hartjes geplaatst. Verder is er op de rug van het tenue de acht levensreddende stappen terug te lezen, verwerkt in een groot hart. Op deze manier willen Unibet en het wielrennersteam het wielrennen veiliger maken. De Tour of Antalya zal van 8 tot en met 11 februari gereden worden.
Reactie van Bas Tietema, TDT-Unibet
Medeoprichter Bas Tietema vertelde het volgende: “Ik probeer in alles wat ik doe mijn hart te volgen, maar ik heb zowel in het wielrennen als daarbuiten gemerkt dat een minder goed functionerend hart je ook erg onzeker kan maken. Verhalen over hartproblemen hoor je binnen de wielerwereld helaas steeds vaker. Toch weet niet iedereen hoe je moet handelen als er echt iets goed mis is.
“Ook Devin, Josse en ik wisten niet hoe we levensreddend moesten optreden. Met onze content en onze wielerploeg bereiken we veel mensen, dus we wilden dat bereik graag inzetten om aandacht te vragen voor dit actuele thema.”