Einde is in zicht voor gokreclame in het Belgische voetbal
31 jul 2024
Met ingang van januari 2025 is het voor Belgische voetbalclubs verboden om gokbedrijven als hoofdsponsor op hun shirts te dragen. Desondanks beginnen negen van de zestien Jupiler Pro League-ploegen het huidige seizoen met een gokbedrijf prominent op de borst. Clubs zoals OH Leuven en Dender hebben Star Casino als sponsor, terwijl andere zoals Club Brugge en Charleroi kiezen voor Unibet.
Overgangsregeling en gevolgen
De Belgische overheid heeft sinds juli 2023 vrijwel alle vormen van gokreclame verboden. Dit verbod wordt in fasen ingevoerd, vergelijkbaar met de aanpak in Nederland. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak is dat vanaf 1 januari 2028 in België een volledig verbod op alle gokreclames van kracht zal zijn.
Echter kreeg de sportwereld een overgangsregeling die loopt tot januari 2025. Deze periode was bedoeld om clubs de tijd te geven nieuwe sponsors te vinden. Toch waarschuwden experts al snel voor de mogelijke negatieve effecten van deze regeling. Professor Bram Constandt van de UGent merkt op dat clubs deze periode juist gebruiken om nieuwe deals met gokbedrijven te sluiten. Zo sloot Anderlecht vorig jaar nog een vierjarig contract met Napoleon Games, en recentelijk verving Cercle Brugge Napoleon Games door gokbedrijf Golden Palace als shirtsponsor.
Impact op de clubs
Vanaf januari 2025 moeten alle teams met een gokbedrijf als shirtsponsor deze logo’s naar de achterkant van de shirts verplaatsen. Het blijkt dat Belgische voetbalclubs behoorlijk afhankelijk zijn van gokbedrijven, aangezien 12% van de inkomsten uit sponsoring door gokbedrijven komt. Hoewel de Pro League samen met andere sportorganisaties het verbod op gokreclame aanvecht in de rechtbank, vinden experts zoals VUB-psychiater Frieda Matthys dat dit niet opweegt tegen de maatschappelijke kosten van gokreclame.
Maatschappelijke gevolgen van gokreclame
Onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat gokreclame bijdraagt aan een toename in gokgedrag. Tijdens het WK voetbal 2018 kwamen er bijvoorbeeld 150.000 nieuwe gokkers bij in België. Vooral jongeren zijn vatbaar voor de invloed van gokreclame. Kinderen van vijf jaar kunnen gokbedrijflogo’s al herkennen, en vanaf acht jaar kunnen ze deze logo’s linken aan gesponsorde sportploegen. Volgens Constandt vinden veel Belgische supporters sponsoring door gokbedrijven onoprecht en moreel ongepast, wat de noodzaak van een streng verbod benadrukt.
Situatie in Nederland
Nederland volgt een vergelijkbare route met betrekking tot gokreclame. Vanaf 2024 is ongerichte reclame voor aanbieders van online kansspelen verboden op TV, radio en in publieke ruimten. Hoewel reclames via internet en directe mailing deels toegestaan blijven, worden de regels aangescherpt om kwetsbare groepen te beschermen. Sponsoring door aanbieders van online kansspelen wordt gefaseerd verboden. Vanaf 1 januari 2024 is programma- en evenementensponsoring niet meer toegestaan en vanaf 1 januari 2025 geldt dit ook voor sportsponsoring en shirtsponsoring. Deze gefaseerde aanpak geeft de sportsector tijd om alternatieve sponsors te vinden.
Ik begrijp de maatregelen tegen gokreclame in zowel Belgie als Nederland volledig. De bescherming van kwetsbare groepen, vooral jongeren, moet voorop staan. Hoewel de sportsector voor een uitdaging staat om nieuwe sponsors te vinden, wegen de maatschappelijke voordelen zwaarder.
Hannah Kruger – Expert Online Casino