Campagne voor risico’s van loterijproducten die aan kinderen worden gegeven

05 dec 2023

Laatst bijgewerkt: 3 maanden geleden
campagne-voor-risicos-van-loterijproducten

NCPG en het International Centre for Youth Gambling Problems and High-Risk Behaviours aan de McGill University zijn een nieuwe campagne gestart die de gevaren belicht van het geven van loterijproducten aan kinderen en jongeren.

De Gift Responsibly Campagne van 2023 richt zich op het geven van geschenken tijdens de feestdagen. Het zal benadrukken hoe blootstelling aan gokken op jonge leeftijd kan leiden tot gokproblemen later in het leven. Dit is al het zesde jaar dat er campagne wordt gevoerd.

NCPG ontvangt veel steun van loterijen

Er is veel steun voor het initiatief. Ongeveer 66 loterijen en 84 gemeenschapsorganisaties wereldwijd steunen deze campagne, waaronder alle in aanmerking komende Amerikaanse en Canadese loterijen zoals de New Jersey Lottery, Colorado Lottery en Pennsylvania Lottery. Ook ontvangt dit initiatief steun van internationale loterijen en organisaties die niet direct aan loterijen verbonden zijn, zoals Lotto New Zealand en de Nationale Loterij van Kroatië.

Gemeenschap wordt op de hoogte gebracht van de gevaren

Alle deelnemende organisaties zullen in november en december verschillende initiatieven uitvoeren om de campagne te bevorderen. Hierbij wordt de gemeenschap geïnformeerd over de gevaren van het schenken van loterijtickets aan kinderen en wordt verantwoord gokken gepromoot voor mensen die wettelijk gokgerechtigd zijn.

Loterijtickets niet geschikt voor kinderen

De campagne gebruikt een gefaseerde aanpak voor loterijen met toenemende betrokkenheid. Activiteiten van supporters omvatten publieke aankondigingen, sociale mediaberichten, digitale advertenties, winkelbordjes en training voor verkopers.

Keith Whyte, uitvoerend directeur van NCPG, prees de steun voor deze campagne. Hij zei dat het cruciaal is te erkennen dat loterijtickets geen geschikte geschenken zijn voor kinderen of tieners.

“De Gift Responsibly-campagne is een van de grootste internationale campagnes voor bewustmaking van verantwoord gokken, die onze gezamenlijke inzet onderstreept om jongeren te beschermen en wereldwijd verantwoord gokken te bevorderen,” zei Whyte.

Jeffrey Derevensky, directeur van het International Centre for Youth Gambling Problems and High-Risk Behaviours, onderstreepte ook het belang van de campagne.

“Met de groeiende acceptatie en beschikbaarheid van gokken op internationaal niveau is het essentieel om te onthouden dat zelfs jongeren gokgerelateerde problemen kunnen ervaren,” zei Derevensky. “De Gift Responsibly-campagne herinnert volwassenen eraan geen loterijtickets aan minderjarigen te geven.”

Pilotcampagne Cruks

In Nederland wordt er ook regelmatig campagne gevoerd om gokverslaving tegen te gaan of gevoelige doelgroepen minder bekend te maken met de mogelijkheden voor online gokken. De Kansspelautoriteit vindt het belangrijk dat Cruks bekender wordt bij de spelers. Zodra een speler zelf door hebt dat er een gokprobleem op de loer ligt, kan de persoon zichzelf laten uitsluiten en in het register laten plaatsen.

Gokreclame verbod

Een ander soort campagne dat gevoerd wordt is het gokreclame verbod. In het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland, zijn ze erg tegen de reclames die gemaakt worden door gokbedrijven. Regelmatig waren er reclames te zien op televisie en nog altijd in de sport worden vele clubs gesponsord door grote gokbedrijven zoals online casino’s en bookmakers. Campagne voeren moet helpen mensen meer bewust te maken van de problemen rondom kansspelen.

rick-amptmeijer-foto
Over Rick Amptmeijer
Rick is een ervaren contentschrijver met diepgaande kennis van de Nederlandse kansspelwetten. Hij streeft ernaar om duidelijke en eerlijke informatie aan zijn lezers te geven en heeft een achtergrond in poker. Rick deelt ook zijn expertise op het gebied van sportweddenschappen, esports en de Olympische Spelen met een vleugje humor om zijn lezers te boeien en te vermaken. Meer over Rick