Gemeente Utrecht klaagt over gokreclame BetCity Arena

02 sep 2024

Laatst bijgewerkt: 2 weken geleden
betcity-arena-gemeente-utrecht-ergert-zich

Van eind augustus tot half september vindt het Zomerstadion-evenement plaats op het Jaarbeursplein in Utrecht, waarbij BetCity als hoofdsponsor optreedt. Het logo van het online casino is prominent zichtbaar voor alle bezoekers. Dit heeft geleid tot onvrede bij de gemeente, die echter weinig mogelijkheden heeft om in te grijpen.

In de Utrechtse gemeenteraad hebben verschillende partijen vergaderd om de kwestie van de gokreclame in het openbaar te bespreken. De wethouder heeft verklaard een goede reden te hebben voor het ontbreken van actie tegen de reclame.

Zomerstadion

Het Zomerstadion-evenement omvat sportcompetities zoals beachvolleybal en padel. Commissielid Derk van Bergen van de ChristenUnie heeft zijn bezorgdheid geuit over de opvallende aanwezigheid van het BetCity-logo op het grote doek rond het sportevenement.

Hij vindt het ongewenst dat mensen die toevallig voorbijlopen worden geconfronteerd met deze reclame voor een online gokbedrijf. Van Bergen beschouwt het als ‘reclame voor een verslavend product’ en merkt op dat tienduizenden mensen het logo hebben gezien tijdens hun reis naar de trein of andere bestemmingen.

Klachten over gokreclame BetCity

Tijdens een bijeenkomst met onder andere partijen zoals Volt en de PvdA, heeft hij tekst en uitleg geëist van Eva Oosters, verantwoordelijk wethouder. Eva gaf aan ook niet gelukkig te zijn met de reclame voor kansspelen. Dit had ze eerder aangegeven bij Sportworx, de festivalorganisator.

De gemeente kon echter niets doen over de gokreclames omdat deze zich niet bevinden op reclameobjecten die in eigendom zijn van de gemeente. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van de landelijke overheid.

Kleine aanpassingen waren al verricht

Twee jaar geleden was er ook al discussie over de BetCity Arena, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen. Dit jaar is het logo van BetCity daarom iets kleiner en minder prominent aanwezig dan voorheen, en de uitingen zijn op minder dagen zichtbaar. Dit verklaarde Wilco Nijland, CEO van Sportworx.

Sportsponsoring verboden

Met de aanstaande wijzigingen in de kansspelwet, die het verbieden voor gokbedrijven om sportsponsoring te doen, zal het logo volgend jaar niet meer zichtbaar zijn. De wetgeving wordt echter gefaseerd ingevoerd om te voorkomen dat sportorganisaties plotseling zonder investeerders komen te zitten, wat anders zou kunnen leiden tot ernstige financiële problemen.

Leadfoto via Flickr.com van harry_nl

Rick Amptmeijer
Over Rick Amptmeijer
Rick is een ervaren contentschrijver met diepgaande kennis van de Nederlandse kansspelwetten. Hij streeft ernaar om duidelijke en eerlijke informatie aan zijn lezers te geven en heeft een achtergrond in poker. Rick deelt ook zijn expertise op het gebied van sportweddenschappen, esports en de Olympische Spelen met een vleugje humor om zijn lezers te boeien en te vermaken. Meer over Rick