De enorme opkomst van e-sports in Europa

17 sep 2021

Laatst bijgewerkt: 2 weken geleden
e-sports spelers

Esports hebben de afgelopen tijd een enorme groei doorgemaakt in Europa. Wereldwijd zijn er zo’n 495 miljoen mensen die naar e-sports kijken en in 2020 kwamen hiervan zo’n 92 miljoen uit Europa.

Onder andere de corona lockdown en het ontbreken van live evenementen zorgden voor een flinke groei aan e-sport kijkers. En mensen kijken niet alleen meer naar esports, maar ook het wedden op esports wordt steeds populairder. De esports industrie is een miljardenindustrie geworden.

Ben je benieuwd naar deze ontwikkeling? We leggen je er alles over uit.

Wat valt er onder e-sports?

Voordat we je meer vertellen over de opkomst van eports in Europa, is het goed om te begrijpen wat er allemaal onder esports valt. Eigenlijk is esports het kijken naar professionele gamers. Het gaat veel verder dan wat de meeste mensen onder gamen verstaan.

Het woord esports is een samentrekking van ‘electronic’ en ‘sports’. Met esports wordt het competitief spelen van multiplayer-video games op professioneel niveau bedoeld. In veel gevallen gaat het om teams die tegen elkaar spelen, maar individuele spelers komen ook zeker voor. Het grootste verschil tussen gamen en esports is het competitieve element.

Esporters spelen niet voor het vermaak, maar zien het echt als een sport die ze willen winnen. Enkel spellen met een competitief element zijn dus geschikt om onder esports te vallen. Er zijn veel spellen die onder esports vallen, maar enkel voor de meest populaire games worden ook echt toernooien en evenementen georganiseerd. Voorbeelden hiervan zijn FIFA, Counter Strike, Fortnite, League of Legends en Overwatch. Deze, en andere, populaire spellen worden op hoog niveau door esporters gespeeld.

Miljardenindustrie

Esports is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een wereldwijde miljardenindustrie. De inkomsten komen uit het verkopen van tickets voor evenementen en het verkopen van merchandise, maar ook zeker uit sponsoring, betaalde livestreams en mediarechten. Hoewel COVID-19 roet in het eten gooide voor het live bijwonen van esports evenementen, groeide het aantal online kijkers wel flink.

In Europa is Duitsland een van de grootste markten, maar ook in Frankrijk en Denemarken zijn esports erg populair. Hoewel van esports eerst werd gedacht dat het misschien een hype was, is ondertussen wel duidelijk dat het een serieuze industrie is waar rekening mee moet worden gehouden. Voor producenten van spellen is esports een mooie manier van marketing. Zij willen dan ook graag dat hun spellen populair worden onder esporters.

Dit levert veel inkomsten en extra reclame op. Voor de meest succesvolle esport teams is het ook een erg winstgevende onderneming. Zo won een van de meest succesvolle teams in totaal al meer dan 35 miljoen dollar aan prijzengeld.

Grote kansen in E-sports

Esport is de afgelopen jaren flink gegroeid, maar heeft de top zeker nog niet bereikt. Er liggen nog grote kansen in esports op verschillende gebieden. Zo komt er steeds meer aandacht voor het trainen van professionele spelers.

Deze trainingen en talentontwikkelingen hebben veel weg van deze van andere sporters. Er wordt veel getraind op focus en doorzettingsvermogen, maar er is ook aandacht voor mentale veerkracht. Hierdoor worden esporters steeds professioneler.

De bekendheid van esports draagt ook bij aan de kansen die het krijgt. Esports wordt op meerdere platformen ondersteund en zelfs mainstream media beginnen aandacht te besteden aan de sport. Hierdoor groeien de industrie en de bekendheid en daarmee ook de kansen die er voor esport en esporters bestaan.

Waar zien wij groei

Dat esport aan het groeien is, is dus wel duidelijk. Deze groei zit op diverse aspecten van de industrie: van de toernooien tot aan de online platformen waarop gespeeld en gestreamd wordt. We zetten een aantal belangrijke aspecten waar wij in Europa groei zien voor je op een rijtje.

Toernooien

De afgelopen jaren is het aantal esports toernooien in Europa aanzienlijk gestegen. In Duitsland, Finland, Denemarken, Groot-Brittannië en Frankrijk worden veel meer toernooien georganiseerd. Ook in andere Europese landen krijgen esports toernooien voet aan de grond.

Hierbij helpt het dat ook steeds meer online casino’s en bookmakers het bieden op esports zijn gaan aanbieden. De opkomst van het esports betting vergroot zeker de interesse in de toernooien. Hoewel door COVID-19 grote live evenementen en toernooien niet meer konden worden georganiseerd, waren online toernooien nog wel mogelijk.

Het aantal live toernooien nam dus misschien af, maar er werden in Europa nog genoeg toernooien gespeeld en gestreamd. Met de toename in populariteit van de toernooien, groeien ook de prijzengelden en het aantal deelnemers mee. Hierdoor worden de toernooien nog interessanter om naar te kijken en is het wedden op esports alleen nog spannender geworden.

Bekendheid

In het begin was voor veel mensen niet helemaal duidelijk waar de grens tussen esports en gamen lag. Veel mensen van buiten de industrie zagen esports als het spelen van spelletjes en waardeerden de professionaliteit van de sport niet.

Met de groei van esports in Europa is ook de bekendheid van de sport toegenomen. Hierdoor is het imago van esports veranderd en heeft het over het algemeen een heel stuk meer bekendheid gekregen. Met de toename van de bekendheid krijgt esports ook meer fans en wordt de industrie steeds professioneler. Deze groei in bekendheid is al bezig sinds 2015, maar heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen.

Online platformen

Niet alleen de bekendheid van esports groeit, ook de beschikbaarheid van esports wordt steeds groter. Steeds meer online platformen streamen esports en esports toernooien. Hierdoor wordt het voor fans gemakkelijker om hun favoriete esports te volgen.

Een van de bekendste online platformen waar esports op worden gestreamd, is Twitch. Hier vind je veel professionele esporters, maar ook heel veel van hun fans. Op dit platform, en andere soortgelijke platformen, wordt esports in slechts enkele klikken beschikbaar gemaakt voor wie dat maar wil.

Met de groei van de industrie wordt het ook voor online platformen steeds interessanter om zich op esports te richten. De groei van het aantal online platformen hangt dan ook onlosmakelijk samen met de bekendheid en populariteit van de sport.

Aantal kijkers

Esports content wordt steeds gemakkelijker beschikbaar en er komen steeds meer fans bij. Het aantal kijkers van esports groeit hoogstwaarschijnlijk de komende jaren alleen maar verder. Bovendien groeit niet alleen het aantal kijkers, maar kijken de fans ook nog langer achter elkaar.

Esports wordt steeds meer geaccepteerd, waardoor mensen er langer en vaker naar gaan kijken. Hierdoor groeit de industrie weer, waardoor de bekendheid nog groter wordt en het aantal kijkers vervolgens weer groeit. Hierdoor houdt de groei van esports zichzelf in stand. Hoe professioneler de industrie wordt, hoe meer kijkers er waarschijnlijk bij zullen komen.

Nieuws in de media

Mainstream nieuwsmedia hebben steeds meer aandacht voor esports. Ze schrijven over ontwikkelingen, doen verslag van toernooien en zorgen voor meer bekendheid onder lezers en kijkers. Ook worden toernooien steeds vaker niet alleen op streaming platformen uitgezonden, maar begint de traditionele media zich hier ook steeds meer voor te interesseren.

Dit resulteert in een breder publiek, maar ook meer kansen voor onder andere sponsoring en reclame. In Europa groeit dit nog enorm en liggen hier nog grote kansen. Doordat er meer nieuws in de media over esports te vinden is, kan deze sport steeds beter concurreren met traditionele sporten, zoals voetbal.

Welke spellen zijn op dit moment het populairst?

Er zijn een aantal spellen die op dit moment erg populair zijn in esports. De meest populaire esports game allertijden is League of Legends, ook wel LoL genoemd. Dit spel werd in 2009 al uitgebracht, maar is ook nu nog steeds ontzettend populair. Toen dit spel werd uitgebracht, was het gratis te spelen.

Dit was uniek voor deze tijd en zette een belangrijke ontwikkeling in gang. Dit spel is ook erg geliefd onder esport betters. Een ander favoriet spel is Counter Strike: Global Offensive. Dit is een van de grootste concurrenten van League of Legends. Waar LoL het meeste aantal uren gespeeld wordt, wordt Counter Strike het meeste gestreamd op Twitch. Andere populaire spellen zijn DOTA 2 en Rocket League.

Duitsland meest toonaangevend

Als je naar de esports markt in Europa kijkt, is Duitsland het meest toonaangevend. Diverse soorten esports zijn erg populair in ons buurland. In 2020 heeft het land zelfs een speciaal esports-visum ingevoerd. Met dit visum is het voor professionele gamers gemakkelijker om in het land te komen wonen.

Zo probeert Duitsland meer professionele esporters naar het land te lokken. Dit visum werd bewerkstelligd door de speciale esportsvereniging Esports Bund Deutschland. Zij zetten zich onder meer in ter promotie van de sport.

Is er ook een opkomst in Nederland te zien?

Vergeleken met onze oosterburen is er in Nederland nog heel wat te winnen op het gebied van esports. Toch groeit het aanbod in Nederland de afgelopen jaren ook behoorlijk. Er is meer interesse in esports en ook het aantal toernooien en evenementen stijgt gestaag.

Er is steeds meer aandacht voor esports en ook sponsoren en media pikken dit op. Hierdoor kan esports nog verder groeien. Er zijn professionele esportsverenigingen en er wordt aan talentontwikkeling gedaan. Dit komt de sport zeker ten goede.

Het wedden op esports echter is nog steeds verboden in Nederland, ook na de invoering van de nieuwe kansspelwet. De kansspelautoriteit is van mening dat de eerlijkheid van de wedstrijdverloop moeilijk gewaardborgd kan worden. Of wedden op esports in de toekomst wel wordt toegestaan, is nog niet duidelijk. Er zijn in ieder geval geen plannen voor op korte termijn.

Dit verwachten wij de komende jaren

Wij verwachten dat de industrie van de esports in de komende jaren wel zal groeien. Het fenomeen krijgt steeds meer bekendheid en steeds meer mensen zijn er in geïnteresseerd. Ook worden de toernooien en de spelers steeds professioneler.