Zichtbaarheid in gokindustrie: illegale affiliates blijven sterk zichtbaar
07 mrt 2024
Uit een onderzoek van IGMN is gebleken dat veel legale kansspelaanbieders niet goed zichtbaar zijn online. De meesten moeten het hebben van hoe bekend hun merk is. Verder zijn illegale affiliatie websites vaak beter zichtbaar, terwijl legale alternatieven in zoekmachines achterblijven.
Het is de tweede keer dat IGMN een onderzoek heeft uitgevoerd naar de zichtbaarheid van online casino’s die legaal zijn in Nederland. Er zijn meerdere belangrijke punten die meegenomen worden in het onderzoek. Daarbij zijn vragen gesteld als:
- Hoeveel zijn kansspelaanbieders afhankelijk van merkbekendheid?
- Hoe goed zijn legale online casino’s zichtbaar in Google?
Gebaseerd op meerdere factoren worden kansspelaanbieders met een Digital Performance Index (DPI) bestempelt.
Het is voor gokbedrijven belangrijk dat er duurzaam verkeer is, maar ook de merkwaarde en content zijn door IGMN meegenomen in het onderzoek. Dan is de autoriteit van het platform van belang of in hoeverre ze in staat zijn om te concurreren.
Nadat het onderzoek is uitgevoerd, volgt een score van 0 tot 200. Wanneer een gokbedrijf dicht in de buurt van 200 zit, betekent dit dat er weinig groei nog mogelijk is:
“Topconcurrenten op de Nederlandse markt scoren meestal tussen een DPI 90 – 100. Gevestigde merken & marktleiders scoren meestal tussen de 100 – 140. Een score van > 140 wordt alleen gehaald door grote platforms met een brede oriëntatie (Marktplaats, Bol) en/of topmerken in markten met een hoog volume.”
IGMN
In de Nederlandse gokindustrie hebben zes merken op dit moment een score van boven de 140 gekregen van IGMN. Op basis van de DPI-score is TOTO momenteel het meest zichtbaar voor Nederlandse consumenten. Scores die onder deze top zes gokbedrijven werden behaald:
- TOTO: 171
- Holland Casino: 162
- BetCity: 158
- Unibet: 153
- Kansino: 150
- Bet365: 141
Onderaan de lijst stond Hommerson met een DPI-score van slechts 82.
De kansspelaanbieders werden ingedeeld in vier verschillende groepen, gebaseerd op hun prestaties gedurende de periode van oktober 2022 tot september 2023. Deze categorieën omvatten:
- Vooraanstaande spelers op de markt
- Betrouwbare presteerders
- Ondergemiddelde bijdragers
- Opkomende veelbelovende partijen
Bij Holland Casino was er een opmerkelijke verschuiving ten opzichte van 2022. Terwijl het casino toen nog als een van de marktleiders werd beschouwd, bestond de groep marktleiders in 2023 uit TOTO, Unibet, BetCity en Jacks.nl.
CasinoNieuws.nl scoort hoogst onder legale affiliates
De top vier kansspelaanbieders in de lijst hadden ook de beste scores voor hoe ze presteren in de zoekmachines. Er is onderzoek gedaan naar de belangrijkste termen gerelateerd aan online gokken. Mocht een gokbedrijf een score van 100% behalen, dan betekent dit dat ze op elke term op positie 1 staan.
TOTO was het best zichtbaar in Google met 40%, terwijl Jacks.nl 38% scoorde. Unibet kwam op een derde plek met 37%. De top vijf werd compleet gemaakt met twee affiliatie websites, waaronder CasinoNieuws.nl (volledig gericht op Nederland) met 34% en Gambling.com (ook internationaal actief) met 33%.
Illegale affiliates soms hoger in zoekmachines
Echter waren er ook veel illegale affiliates te vinden in de lijst. Eerder had het KVA (Keurmerk Verantwoorde Affiliates) al een rapport onthuld met daarin resultaten die aantoonde dat illegale affiliates nog altijd goed vertegenwoordigd zijn in de zoekmachines.
Websites als Onlinecasinosspelen, Casinojager en Casinozonderregistratie behaalden gemiddeld een score van 12% als het aankomt op zichtbaarheid in Google. Een jaar terug was dat voor Casinojager en Casinozonderregistratie nog een stukje lager, namelijk 11% en 10%.
Jacks.nl biedt goede content
Uit het onderzoek bleek dat veel legale kansspelaanbieders moeite hebben met de content. De scores vielen vrij laag uit, maar Jacks.nl scoorde op dit gebied hoog. Jacks.nl scoorde het beste als het aankomt op contentgebied. Een deel van de score werd ook bepaald door welke waarde het merk heeft. Casino777 heeft bijvoorbeeld een sterke merkwaarde, terwijl ze op gebied van content zeer laag scoren. IGMN heeft een overzicht gegeven van alle scores van in totaal dertien kansspelaanbieders.