Gokadvertentie van Buzz Bingo te aantrekkelijk voor kinderen

04 jan 2024

Laatst bijgewerkt: 3 maanden geleden
gokadvertentie-van-buzz-bingo-te-aantrekkelijk-voor-kinderen

Op 20 oktober 2023 plaatste Buzz Bingo een bericht op hun Facebook-pagina. Het bericht toonde geanimeerde beelden van een grote volle maan boven een tafereel met lachende pompoenkoppen, een verlichte kerk met torens die leken op puntige heksenhoeden, vleermuizen, een spin in een web en een kerkhof met een grafsteen en een kruis.

Advertentie op Facebook geplaatst

In het bericht stond in een slijmachtig lettertype: “MONSTER MAANDAGEN – ER MOET ELKE MAANDAG IN OKTOBER £ 50.000 (€ 57.784) WORDEN GEWONNEN” Onderaan het scherm stonden de logo’s van Buzz Bingo en 18+ – BeGambleAware.org.

Klacht

Een aanklager meende dat de cartoonachtige Halloween-afbeeldingen waarschijnlijk kinderen zouden aanspreken en betwistte of de advertentie in strijd was met de Code. Hetzelfde geldt in Nederland voor de gokindustrie, waar casino’s zich niet op jongvolwassenen of gevoelige doelgroepen mogen richten.

Reactie van Buzz Bingo

Buzz Group Ltd (Buzz Bingo) gaf aan dat de advertentie op hun sociale media pagina was geplaatst, waar alleen Facebook-gebruikers van 18 jaar en ouder toegang toe hadden. Het werd ook specifiek gebruikt in een gerichte campagne voor gebruikers van 25 jaar die interesse toonden in bingo. Ze waren ervan overtuigd dat het platform, Facebook, bewijs leverde van de nauwkeurigheid van hun doelgroepselectie. Hierdoor meenden zij dat zij maatregelen hadden genomen om te voorkomen dat kinderen en jongeren de advertentie zouden zien.

Gebruikte afbeeldingen en tekst

Zij erkenden wel dat de Halloween afbeeldingen aantrekkelijk zouden kunnen zijn voor kinderen. Na ontvangst van de klacht, verwijderden zij de advertentie en kondigden aan wijzigingen aan te brengen in hun interne procedures voor marketinggoedkeuring.

Beoordeling

De Code stelt dat marketing voor gokproducten “niet aantrekkelijk mag zijn voor kinderen of jongeren, vooral door jeugdcultuur te weerspiegelen of daarmee te worden geassocieerd”.

De CAP-richtlijnen voor gok- en loterijadvertenties benadrukken dat geanimeerde inhoud en graphics de indruk kunnen wekken dat materiaal is ontworpen voor personen onder de 18 jaar. Het wordt aanbevolen om kinderlijke achtergrondafbeeldingen, zoals die in kinderliedjes of -verhalen, te vermijden.

Gezien de sterke aantrekkingskracht van Halloween op kinderen en de cartoonachtige stijl van de advertentie, vonden we dat deze waarschijnlijk kinderen zou aanspreken. Het gebruik van elementen als kronkelige bomen, een glimlachende uitgesneden pompoen en slijmachtige tekst deed denken aan kinderlijke tekenfilms en boeken.

Term “monster” aantrekkelijk

Ook de term “monster” zou aantrekkelijk zijn voor kinderen. Hierdoor oordeelden ze dat de advertentie waarschijnlijk aantrekkelijk was voor kinderen. Als de advertentie verschenen zou zijn in een medium waar personen onder de 18 jaar volledig uitgesloten konden worden, zou dit aanvaardbaar zijn geweest. Gezien Facebook als medium waar gebruikers zelf hun leeftijd verifiëren bij aanmelding, werd niet voldoende uitgesloten dat personen onder de 18 jaar de advertentie zagen, vooral omdat deze aantrekkelijk was voor deze leeftijdsgroep.

Ondanks de genomen stappen na de klacht, concludeerden we dat de advertentie onverantwoordelijk was en in strijd met de Code. De advertentie overtrad regels 16.1 en 16.3.12 van de CAP Code (Editie 12) met betrekking tot gokken.

Actie

De advertentie in de betreffende vorm mag niet opnieuw verschijnen. Buzz Group Ltd. kreeg het advies om in de toekomst geen thema’s of afbeeldingen te gebruiken die waarschijnlijk erg aantrekkelijk zijn voor personen onder de 18 jaar. Ook in de Nederlandse kansspelindustrie wordt er heftig opgetreden tegen reclame die gericht is op jongeren. Dit om gokverslaving tegen te gaan.

rick-amptmeijer-foto
Over Rick Amptmeijer
Rick is een ervaren contentschrijver met diepgaande kennis van de Nederlandse kansspelwetten. Hij streeft ernaar om duidelijke en eerlijke informatie aan zijn lezers te geven en heeft een achtergrond in poker. Rick deelt ook zijn expertise op het gebied van sportweddenschappen, esports en de Olympische Spelen met een vleugje humor om zijn lezers te boeien en te vermaken. Meer over Rick