Laatste maatregel besluit ORKA van kracht: Einde aan sportsponsoring voor online casino’s
01 jul 2025

Samenvatting
Vandaag – dinsdag 1 juli – is het verbod op sportsponsoring door online casino’s ingegaan. Daarmee is de laatste maatregel van het Besluit ORKA van kracht gegaan. Online casino’s hebben nu offline geen mogelijkheden meer om reclame te maken voor hun producten.
Online casino’s zijn vanaf vandaag – 1 juli – in geen voetbalstadion in Nederland meer aanwezig. Het verbod op sportsponsoring door online casino’s is van kracht geworden. Dat betekent dat veel sportclubs op zoek moeten naar een andere bron van inkomsten.
Toen online gokken in 2021 legaal werd, maakten casino’s flink wat reclame voor hun merk. Zoveel zelfs, dat de overheid zich genoodzaakt zag om in te grijpen. Dit leidde tot het besluit Ongerichte Reclame Kansspelen op Afstand, kortweg ORKA.
Dit besluit voorzag in het beperken van de mate waarin online goksites reclame mochten maken. In 2022 werd dit besluit genomen en bekrachtigd door de Minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind. In het besluit werd ongerichte reclame gefaseerd verboden.
Fasen besluit ORKA
De uitvoering van het besluit ORKA is in verschillende fasen doorgevoerd. Voordat het besluit van kracht werd, was het gebruik van rolmodellen door online casino’s al verboden. Dit verbod maakt wel deel uit van het besluit ORKA.
1 juli 2023: | Radio- & TV reclame wordt verboden Adverteren in gedrukte media wordt verboden Adverteren in het straatbeeld wordt verboden |
1 juli 2025: | Sponsoren van (televisie)programma’s, mediaproducties en evenementen niet zijnde sportevenementen wordt verboden |
1 juli 2025: | Sportsponsoring wordt verboden |
Gevolgen verbod op sportsponsoring
Het verbod op sportsponsoring heeft flinke gevolgen voor zowel sporters, clubs en online casino’s. 33 van de 34 Nederlandse professionele voetbalclubs hadden een sponsorovereenkomst met een betrouwbaar online casino. Ook wielerploegen, basketbal teams en darters moeten vanaf vandaag op zoek naar andere geldschieters.
Voor de online casino’s betekent het verbod dat er een eind komt aan de periode van shirtsponsoring, stadionsponsoring en exposure genereren via het sponsoren van sportevenementen. Voor de casino’s blijft er slechts online marketing over om reclame te maken. Ook deze vorm van adverteren staat echter onder druk.